החלק הכמותי מהווה כשליש מהציון הסופי במבחן הפסיכומטרי. הוא כולל שתי מטלות של 20 שאלות כל אחת, כאשר לכל מטלה מוקצות 20 דקות. מטרתו העיקרית היא לבדוק את יכולת החשיבה המתמטית והלוגית של הנבחן, ולא בהכרח את הידע המתמטי הטהור.
סוגי השאלות ומאפייני החלק הכמותי
- אלגברה וארית'מטיקה – חישובים בראש, פתרון משוואות, חישובי ממוצעים ויחסים
- גיאומטריה וצורות – שאלות על מצולעים, זוויות, מעגלים, שילובי צורות ונפחים
- הסקת מסקנות וסטטיסטיקה – שאלות הסתברות והסקה מתרשימים
- מערכת צירים וגרפים – ניתוח נקודות, שיפועים ופונקציות במערכת צירים
מאפיין מרכזי של החלק הכמותי הוא שרוב השאלות ניתנות לפתרון במספר דרכים, כולל שימוש באסטרטגיות "עוקפות" כמו הצבת מספרים או פתרון אינטואיטיבי.
חשיבות החלק הכמותי לתחומי לימוד
החלק הכמותי במבחן הפסיכומטרי מהווה מרכיב קריטי במיוחד עבור מגוון רחב של תחומי לימוד אקדמיים. בפקולטות להנדסה, מדעי המחשב, מתמטיקה ופיזיקה, הציון בחלק זה מקבל משקל משמעותי בתהליך הקבלה, שכן הוא משקף את יכולת החשיבה המתמטית והאנליטית הנדרשת בתחומים אלו. גם בפקולטות לכלכלה ומנהל עסקים, וכן במדעי החיים והרפואה, מייחסים חשיבות רבה לציון בחלק הכמותי, היות והוא מעיד על יכולת ניתוח נתונים, הבנת יחסים מספריים והסקת מסקנות לוגיות, כישורים החיוניים להצלחה בתחומים אלו.
אסטרטגיות למידה לחלק הכמותי
הצלחה בחלק הכמותי של המבחן הפסיכומטרי מחייבת גישה מובנית ושיטתית ללמידה. ראשית, חשוב להתחיל בחזרה יסודית על החומר התיאורטי הבסיסי במתמטיקה, כולל נוסחאות, כללים ומושגים מרכזיים. במקביל, יש לפתח אסטרטגיות פתרון יעילות, כמו היכולת להציב מספרים או לזהות דפוסים חוזרים בשאלות. ניהול זמן נכון הוא מרכיב קריטי בהצלחה, ולכן חשוב לתרגל בתנאי זמן אמת ולפתח יכולת להעריך כמה זמן להקדיש לכל שאלה.